.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پرداخت شهر‌يه ميليوني به مدارس غيردولتي مد شده است
نمايش «من پولدارترم» در مدارس غيرانتفاعي!
جالب اينجاست كه طبقه خاصي از اجتماع نيز بدون هيچ دغدغه‌اي اين شهريه‌هاي نجومي را پرداخت مي‌كنند و رقم شهريه مدرسه، به معياري براي چشم و همچشمي والدين تبديل شده است.
نمايش «من پولدارترم» در مدارس غيرانتفاعي!

مدارس به عنوان محراب تعليم و تربيت، نبايد به محلي براي «خودنمايشي» يك طبقه خاص از اجتماع يا به رخ كشيدن طبقه اقتصادي تبديل شود. اين در حالي است كه مدارس غيرانتفاعي از جاده اصلي هدف تعليم و تربيت خارج و وارد مسيري انحرافي براي كسب درآمد شده‌اند؛ در اين بين، گروهي از خانواده‌هاي متعلق به طبقه مرفه جامعه، خوشبختي، هوشمندي، اعتبار و موفقيت تحصيلي فرزندان خود را در پرداخت ارقام ميليوني به اين مدارس و چشم و همچشمي در اين باره مي‌دانند!
قاسم مستقيم، مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از شهريه‌هاي ۱۰ تا ۱۲ ميليوني برخي از مدارس غيرانتفاعي و رقابت والدين براي ثبت نام گرانقيمت فرزندانشان مي‌گويد: گرفتن يك ريال بيشتر از شهريه مصوب از سوي مدارس غيرانتفاعي، خلاف قانون است.
وي در خصوص برخورد با دريافت شهريه‌هاي غيرقانوني در مدارس غيرانتفاعي مي‌افزايد: مردم هر مورد مطالبه شهريه‌هاي بالاتر از نرخ مصوب يا دريافت هزينه‌هايي غير از شهريه به عناوين ديگر را به اطلاع مركز پيگيري شكايت‌هاي وزارت آموزش برسانند تا ما در اسرع وقت مورد خلاف قانون را پيگيري كنيم.
مشاور وزير آموزش و پرورش تأكيد مي‌كند: هزينه‌هاي كمك به مدرسه هم كاملاً داوطلبانه است و مدارس براي دريافت اين هزينه‌ها نمي‌توانند هيچ گونه الزامي را به دانش‌آموزان وارد كنند.

مديران متخلف عزل مي‌شوند

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش‌و‌پرورش مجازات مدارس متخلف نيز مي‌گويد: كساني كه شهريه‌هايي بيشتر از نرخ مصوب شوراي نظارت بر مدارس غيردولتي مطالبه كنند، با برخوردهاي قانوني از تذكر شفاهي، كتبي، درج در پرونده و معرفي به هيئت نظارت تا عزل مدير و لغو مجوز مدرسه روبه‌رو مي‌شوند.
استثنائاتي هست!
البته فرشته حشمتيان، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مدارس غير دولتي توجيهاتي را براي گراني نرخ شهريه‌هاي مدارس غير انتفاعي بيان مي‌كند.
حشمتيان مي‌گويد:نرخ مصوبه شهريه‌هاي مدارس غيرانتفاعي سليقه‌اي نيست اما در اين ميان يك پايه كشوري و يك سري استثنائات در شهرها و مدارس وجود دارد. مثلاً يك مدرسه موفق كه چهار، پنج ميليارد هزينه صرف كرده است، آيا مي‌تواند با ۳۵۰ هزار تومان مخارج مدرسه را تأمين كند؟!

شهريه‌هايي در حد دانشگاه‌هاي معتبر دنيا!

وقتي از دهان خانواده‌ها مي‌شنويم كه براي ثبت نام فرزندشان در مدرسه، ۱۰، ۱۲ ميليون شهريه پرداخت كرده‌اند پس از بهت و شوك اوليه، احتمالا به اين مي‌انديشيم كه ساختار اين مدرسه‌ها شبيه به ساختار دانشگاه هاروارد است، مجهزترين سيستم‌هاي آموزشي در آنها وجود دارد و اساتيد برجسته دانشگاه هستند كه به دانش‌آموزان اين مدارس درس مي‌دهند. در حالي به جز استثنائاتي كوچك، تفاوت معنادار و خاصي ميان اين مدارس و ساير مدرسه‌ها به چشم نمي‌خورد؛ آن هم تفاوتي كه ارزش پرداخت هزينه‌هاي ميليوني را داشته باشد!

شهريه بيشتر مي‌دهم پس هستم!

روز ۱۳ اسفندماه سال ۶۷ زماني كه اعضاي هيئت وزيران براساس پيشنهاد وزير آموزش‌و‌پرورش وقت، آيين‌نامه اجرايي قانون ‌تأسيس مدارس غير انتفاعي را تصويب كردند، شايد به ذهنشان رسيده باشد، شايد هم نرسيده باشد كه روزگاري، اين مدارس به محلي براي كسب سودهاي هنگفت براي عده‌اي تبديل شود و روزي برسد كه والدين ميليون‌ها تومان پول را تنها براي تحصيل فرزندانشان در يك پايه بپردازند. اين روزها يكي از مباحثي كه بسياري از مهماني‌هاي خانوادگي شنيده مي‌شود، رقم شهريه دانش‌آموزان فاميل است. والدين به دنبال اين هستند كه با ثبت نام فرزندانشان در مدارس غيرانتفاعي كه شهريه گران‌تري دارند، پيروز مسابقه چشم و همچشمي‌هاي خانوادگي باشند.

القاي تصويري رؤيايي از مدارس غيرانتفاعي

وقتي از اين والدين پرسيده مي‌شود كه چرا اين هزينه‌هاي كلان را براي شهريه مدارس غيرانتفاعي مي‌پردازند، پاسخ مي‌دهند كه در مدارس دولتي بچه‌ها آموزش درست نمي‌بينند. يا اينكه مي‌گويند همه آشنايان و دوستانشان، فرزندانشان را به مدرسه‌هاي غيرانتفاعي مي‌فرستند و ما نمي‌توانيم اين كار را نكنيم! شايد القاي تصوير رؤيايي دروغين از مدارس غيرانتفاعي يكي از دلايل گرايش والدين به ثبت‌نام فرزندانشان در اين مدرسه‌ها باشد؛ تصويري كه تبليغاتي است.
در اين ميان مسئله اين است كه مقوله آموزش و پرورش كه يكي از حقوق اساسي مردم بر دولت‌هاست، نبايد به نمادي براي نشان دادن شكاف طبقاتي و به رخ كشيدن ثروت عده‌اي بر سايرين باشد چراكه اين موضوع با اصل عدالت آموزشي در تضاد است.جوان


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.